Tuesday, December 15, 2009

Back To Nature

Keris Melayu

Seorang sahabat yang berkunjung ke rumah saya baru-baru ini merungut kerana rambutnya banyak yang gugur.Sehinggakan bila dia menyapu rumah banyak rambutnya bertaburan hampir di segenap ruang.Saya cuba bertanya apa yang telah dibuat kepada rambutnya.Maksud saya apa yang dipakai - shampoo apa atau apa-apa yang telah disapu pada kepalanya.

Katanya dia menggunakan shampoo X , kadang2 shampoo Y ikut mana yang sempat ditangkap oleh matanya ketika membeli belah.Saya lihat dia mewarnakan hitam rambutnya.Dengan berhati-hati saya bertanya pula apa jenis pewarna yang digunakannya.Rupa2nya dia menggunakan sejenis inai serbuk yang dijual dalam paket2 kecil di kedai runcit atau pasaraya. Harganya pun tak sampai rm10.00.

Apa yang saya tau mengenai inai jenis ini ialah terdapat dua jenis yang dikeluarkan iaitu warna hitam dan 'brown' .Daripada pembacaan saya , inai yang hitam ini boleh merosakkan akar rambut kerana terdapat bahan pigmen pewarna yang tidak sepatutnya digunakan.Jadi bila akar rambut rosak - akar rambut juga akan mereput..sama kejadian seperti pokok yang reput akarnya, pokok akan tumbang kerana tiada nutrien yang dapat diserap. Inilah yang sedang dihadapi oleh teman saya tadi.Rambut gugur adalah biasa, tapi rambut gugur dengan banyak tanpa henti adalah luar biasa. Maksudnya ia perlu perhatian serius.Siapalah wanita tanpa rambut.

Memandangkan saya ni bukanlah pakar rambut, saya cuma menyatakan apa yang telah diamalkan oleh nenek moyang kita zaman berzaman. Mereka ada cara untuk melebatkan rambut, menghitamkan rambut , mencepatkan pertumbuhan rambut dan juga merawat rambut yang bermasalah. Saya kurang pasti sama ada orang dulu kala pernah menghadapi masalah pereputan rambut seperti yang dialami oleh teman saya nih.

Setahu saya mereka akan menggunakan limau nipis.Bukan saja untuk merawat rambut tapi sekali gus merawat masalah pening kepala akibat panas atau ketegangan saraf.Cuba kita lihat cara mereka mencuci atau servis mata keris.Pasti mereka gunakan limau nipis. Menurut pengalaman saya menguji pH atau keasidan limau nipis ini,ia mempunyai keasidan yang tinggi juga.. iaitu termasuk dalam kumpulan asid yang kuat.(pH 3 atau pH2). Dengan limau inilah pemilik2 keris pada zaman dulu mencuci,merawat dan menghilangkan karat2 keris mereka.

Limau Nipis


Kalau karat besi boleh dirawat, mengapa tidak kulit kepala ?

Caranya amat mudah.Selalunya saya pilih limau yang kuning atau yang dijangkakan banyak airnya.Saya hiris je limau tu macam tok bomoh selalu buat tu.Gosok2kan perlahan pada kulit kepala.Saya buat dengan berhati2 supaya tidak menggaru kulit kepala dengan menggunakan kuku.Biarkan kejap dalam 3 minit. Barulah bilas semula dengan air bersih.Nak lap rambut juga mesti perlahan2, maklumlah rambut sedang dalam rawatan. Biasanya saya buat 2-3 kali seminggu. Bila rambut dah kering, saya akan lumurkan pulak kulit kepala saya dengan gel Aloe Vera.NIkmatilah kesejukannya. Apa pun yang kita buat kena istiqomah.Baru nampak hasilnya.

Kalau saya dilanda kebimbangan yang melampau ,risau rambut gugur tak berhenti2.. kena fikirkan juga baja atau nutrien yang sesuai. Ini diajar pulak oleh arwah ibu saya.Sebelum tidor saya akan rendam segenggam kacang hijau dalam bekas kaca dan embunkan semalaman.Untuk menambah keberkatannya saya akan bacakan fatihah dengan niat yang baik suapaya rambut saya sihat dan tumbuh semula.Masa meletak di luar tu saya akan baca bismillah..Supaya tiada apa yang mengganggu projek nih.
Kacang Hijau
Bangun pagi selepas selesai solat saya akan ambil airnya dan pupukkan pada kulit kepala dan keseluruhan rambut. Kacang hijau ni kaya dengan vitamin E..Buat la selalu dengan iringan doa.

Satu lagi cara saya merawat rambut, tapi tiada dalam buku. Ini saya lakukan waktu cuti je. Masa matahari tengah memancar dalam pukul 8 - 10 pagi tu,saya akan gerbangkan rambut saya dan dedahkan pada cahaya matahari dalam masa 1 jam.Tapi ingat - bukan di tengah matahari terik 10 pg ke atas ye. Ini juga bertujuan untuk menyerap tenaga positif ,dan juga membenarkan pembentukan vitamin untuk kulit kepala.Pastikan kawasan pendedahan ini tidak dilihat oleh orang asing.Juga lakukan ini dengan istiqomah..

Menurut apa yang telah saya baca dalam kebanyakan artikel mengenai kecantikan, jika kita membilas rambut dengan air limau nipis selepas di shampoo, rambut akan menjadi lembut dan mudah diurus.Kira macam conditioner la juga.Rambut pun akan berbau harum.Kalau ada air limau yang meleleh di muka, terus gosok je muka perlahan2 dalam bentuk putaran2 kecil, ini juga dapat membersihkan muka dari bahan-bahan kimia yang tak sepatutnya tertinggal di muka kita.


]

2 ulasan:

DR.AHMAD SUHAIMI BIN MOHD.NOOR said...

Hebat ibu ni bisa buka beauty centre di Tanjong Malim. Ramai yang akan datang nanti

Mama Tanjong said...

Itu kan sekadar meneruskan fatwa turun temurun dari nenek moyang kita.Dr juga boleh cuba fatwa yang lain.Kita berasal dari tanah..ya..yang eloknya dari tanah juga yang serasi.Modern medician membantu dari sudut lain.Juga tidak boleh ditinggalkan

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails