Thursday, December 17, 2009

Bersih itu istana iman - Kotor itu istana kuman


Sewaktu saya sampai di sebuah pekan kecil S saya dapati tak banyak ruang kosong untuk meletak kenderaan. Pekan ini menggunakan sistem kupon untuk kawasan parkir menggantikan sistem bayaran di pondok yang ditetapkan. Saya membelok ke kiri bangunan di celah-celah deretan kedai.Namun masih juga tiada tempat yang sesuai yang paling hampir dengan bank yang saya tuju.

Akhirnya saya menjumpai satu tempat yang agak tersorok di belakang kedai. Untungnya tempat ini tidak perlu meletakkan kupon.Jimat 40 sen je.Alahai..asalkan bila saya masuk semula kereta saya tidak rasa panas membahang. Inilah yang paling saya cuba elakkan dalam hidup saya. Memasuki kereta yang panas yang mencecah hingga 42 darjah Celcius.Boleh buat saya pengsan , paling kurang saya ditimpa migrain.

Setelah pasti kereta telah dikunci dan menaikkan cermin dengan meninggalkan ruang lebih kurang 1 cm, saya mula melangkah laju ke destinasi..Kepala mesti saya tundukkan bagi memastikan saya tidak memijak apa2 yang tidak patut dipijak di atas jalan.Paling kurang saya cuba elakkan ludah atau kahak.Bagi setengah orang ini adalah biasa .

Sebenarnya perkara meludah dan berkahak merata2 ini boleh dielakkan.Walaupun kelihatan remeh tapi ia tetap menggambarkan peribadi individu dan bangsa yang diwakilinya.Kalau kita memikirkan bahawa "Islam is a way of Life" maka ia meliputi semua aspek kehidupan.Islam bukan hanya puasa, solat...dan berpakaian.Tetapi termasuklah hal yang kita anggap remeh tadi.

Sekiranya individu itu merupakan Islam yang berilmu dia pasti melakukan perkara yang betul.Di mana ia harus berludah.Bukan di atas jalan, bukan di atas kaki lima, bukan di dalam lif. Sepatutnya jika berada di tempat awam dan kita terpaksa meluahkan apa yang tersekat di kerongkong, kita boleh pergi cari longkang,yang mengalir airnya. Jauh dari pandangan orang supaya mereka tidak terganggu dengan apa yang mereka lihat.Dalam masa yang sama kita dapat menghalang tersebarnya kuman2 yang terdapat dalam ludah dan kahak itu.Kita ikut sunnah Nabi.Apabila baginda berludah di atas pasir baginda akan menguis2 pasir dan menutup bekas ludahan baginda.Andainya kita berada ditempat yang tidak membenarkan kita berludah di longkang.. ambil saja kertas tisu yang tebal..buat secara sembunyi..luahkan di atas kertas tisu..buanglah bila berpeluang berbuat demikian kemudian.

Cuba anda bayangkan perkara ini berlaku di tanah suci Makkah.Orang kata tidak sah jika kita tidak mengalami batuk, selesema dan demam. Memang kita akan selalu terpandang benda2 yang menjijikkan ini di tepi-tepi jalan. Apa nak kata, jika sudah terpandang benda2 hijau, kuning pekat ini, diam saja la pandang ke langit yang cerah.Jika kita merungut, nanti bimbang pula kita ditimpa musibah..,yang tak betul orangnya, bukan tempatnya.

Perlu diingat, andainya seseorang yang sedang makan terlihat kahak yang menjijikkan keluar dari mulut seseorang, maka matilah seleranya. Tersekatlah rezekinya.Berdosalah kita yang melakukan ini.Kadang2 kita juga dapat melihat jemaah yang berada di surau atau masjid meludah melalui tingkap sesuaka hati.Alangkah ceteknya fikiran mereka ,sudahlah ia menyebarkan kuman di luar tingkap dalam kawasan surau atau masjid , mereka juga telah mengotorkan tingkap dan mulut mereka sendiri.Bagaimanakah mulut yang kotor ini digunakan untuk berzikir dan memuji2 Allah. Paling teruk, pernah anak lelaki saya yang berusia 11 tahun memberitahu saya." Apalah mak , pak imam tu berludah ikut tingkap, habis terpecik kat muka".






Sepatutnya Islam menjadi contoh terbaik dalam aspek kebersihan.Tapi sebaliknya kita terkebelakang pula.Hendak melakukan perkara kecil sebegini pun kita tidak mampu bagaimana pulak dengan hal-hal yang lebih besar..mempertahankan Baitul Muqaddis umpamanya.. atau paling kurang menyekat kelahiran bayi yang bakal dibuang ke dalam tong2 sampah atau mati dicekik oleh ibunya.

0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails