Monday, January 18, 2010

ALLAH ...... Tuhan semesta alam

Nampaknya dah lama saya tak baca suratkhabar kertas. Bukan apa , kalau di tempat kerja rasanya masa tidak menyebelahi saya. Masa free pun digunakan untuk makan atau urusan yang memerlukan saya berjumpa orang itu ini bagi menyelesaikan kerja yang berkaitan dengn orang itu ini tadi.

Contohnya sekiranya saya nak fotostat sesuatu dokumen , saya kena tunggu waktu free ( tak de kelas le ni ) , saya kena berjalan dengan kasut tumit tinggi saya yang dah kembang tapaknya melalui jalan tar yang tk nampak tar lagi sejauh 40 meter , kemudian saya akan menuruni 7 anak tangga batu .. melangkahi lopak air yang sentiasa berlopak di depan tangga batu tadi , kemudian berjalan lagi 15 langkah gaya ' catwalk ' ..... barulah sampai ke pejabat sekolah.

Sampai di pejabat barulah terasa sejuk terkena air cond . Kalau mood PAR/PRA pejabat dalam keadaan baik saya akan dilayan dengan segera. Sekiranya mereka ada kerja yang sedang dilakukan...kenalah tunggu beberapa minit. Kalau nasib tak baik...penantian ini akan berlarutan sehinggalah loceng berbunyi , menandakan waktu free saya dah tamat.

so...itulah kekangannya yang sentiasa menimpa saya dan rakan-rakan sejawat dan sewaktu dengannya. Di celah-celah pekerjaan wajib .. ada kerja-kerja sunat dan makruh lain yang menuntut kita membereskannya dalam masa yang ditetapkan.

Berbalik kepada cerita akhbar tadi.. maka terpaksalah saya membaca akhbar online je. bagi mengelakkan dikatakan tak tau hal dunia. Membaca menambah kecerdasan akal. Itulah 'moto' yang saya pegang.

Ahad semalam dapatlah saya membaca surat khabar kertas Mingguan Malaysia. Membaca kata-kata Tokoh Maal Hijrah Dr Uthman b El Muhammady dan tokoh Kristian Webley Disim saya merasa lega. Dengan adanya kecekapan pihak berkuasa .. keamanan dapat dikawal. Tindakan orang-orang yang tidak berhikmah itu tidak wajar berulang lagi. Kata-kata Tokoh ini haruslah dijadikan pedoman. Beliau memetik bahawa " maksud yang diberi oleh Kamus Oxford telah jelas menerangkan bahawa Allah itu diberi makna Tuhan kepada orang Islam . Ia tidak plural hanya ada nama khas. Orang barat dan sarjana besar pun tahu. "

0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails