Wednesday, January 27, 2010

Mana nak parkir kereta ni ?





Sebaik-baik kedua kaki saya masuk melewati pintu kereta , enjin tak sempat melalui proses pemanasan terus je meluncur menuruni bukit menghala ke jalan besar. Sambil tangan kanan memegang stearing tangan kiri saya meraba-raba kotak-kotak berhampiran gear , mencari cermin mata (teropong jauh).Tak sampai lima minit saya dah berada di hadapan pintu gerbang sekolah. Mata saya asyik menjeling jam pada dashboard.. aikk....Dah hampir jam 7 .10 am. Kenapa masih gelap sangat nih.. Saya dongak ke langit memandang awan ..lain macam gelapnya. Kenapa hijau gelap pulak.. Baru perasan , saya terpakai sun glass. Isykk... patutlah pak Guard tu pandang semacm je.
Sebenarnya saya terlewat pagi nih. Alarm pada hndset saya dah lari setengah jam. Sampai sekarang saya tak tau sebab apa jadi gitu , sedangkan saya baru je ganti charger.



Baiklah ...Ni nak cerita pasal tempat parkir. Masalah ini saya rasa dah sampai pada peringkat tenat. Dahlah sekolah ni lama establised , maka infrastrukturnya pasti dah sedikit ketinggalan zaman. Kalau nak bandingkan dengan bangunan-bangunan baru memang jauh sangat tahap keselesaannya. Kita sering diingatkan agar bekerja dengan ikhlas , berkerja kerana Allah , nawaitu kena betul...Inilah skrip dialog yang biasa didendangkan di telinga ! Camana nak tenang jiwa, masuk je...terpaksa pusing2 beberapa round ...toleh sana sini . Basah jugalah di bawah lengan ni..kalah segala perfume yang disemburkan . Lagi lama kita berlegar2, maka ' merah' la warna punch card nanti.

Oleh kerana sekolah saya ni bertingkat-tingkat macam teres padi , kerana berada di kawasan bukit , maka semakin payahlah nak memakir kereta. Jika diperhatikan , memang langsung tak de tanah yg boleh dijadikan kawasan parkir.
Bayangkan... ini baru guru-guru pagi..camanalah keadaannya bila cikgu sessi petang datang. Berlapis-lapislah susunan kereta tu.. Yang sedihnya mengapa kita di Malaysia ni masih lagi menggunakan sistem peninggalan British yang kini mereka tidak lagi gunakan di tempat mereka. Hampir semua sekolah menyediakan tempat parkir beratap dan bersimen untuk barisan pentadbir. Setahu saya sistem ini pada awalnya hanya digunakan untuk menyimpan kenderaan milik kerajaan yang perlu dipelihara.Bukan tempat menyimpan kereta milik peribadi. Bukan soal cemburu , tapi alangkah baiknya kalau GB , Pengetua dan guru2 kanan ini sama-sama merasa bagaimanakah darjah kepanasan ketika memasuki kereta yang bersuhu melebihi 42 yang boleh mencairkan otak. Sama-sama rasa bila datang lambat, tak de tempat parkir. Ada juga sekolah yang menyediakan parkir yang beratap , tetapi berbayar.




1Malaysia -

Semuga konsep 1Malaysia diserapkan juga di sekolah-sekolah. Konsep sama-sama kerja , sama-sama susah, sama-sama senang , sama-sama duduk di bilik berhawa dingin , sama-sama duduk atas kerusi yang empuk berpusing-pusing , sama-sama makan di kantin, sama-sama menghenjut kaki menaiki tangga dan........ sama-sama menyayangi kereta masing-masing dan menyayangi rakan sejawat.
Semuga tiada lagi ucapan2 muqaddimah yang membezakan kedudukan guru-guru. Umpamanya Yg Berbahagia Pengetua , barisan Penolong Kanan, Barisan Ketua Bidang, Barisan guru Cemerlang , Barisan Pensyarah Pra universiti (guru2 mengajar Tgk 6) dan guru-guru yang tak cemerlang sekelian serta murid-murid dan pelajar-pelajar yang dikasihi sekelian.
Siapakah yang paling sedih , remuk redam dan merajuk hati di antara semua?
Ajaran nabi Muhammad.. cukup dengan berkata "assalamualaikum "'
Orang-orang Barat pula... " Ladies and gentlemen "


Semuga ujud konsep 1sekolah , 1Malaysia.


0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails