Sunday, February 21, 2010

Lazy Monday - goback to work !


Teringat saya pada Tun Mahathir pada awal perkhidmatannya sebagai PM. Beliau amat mementingkan masa .. diujudkan 'punch card 'Saya tetap mengagumi beliau. Pemikiran dan wawasannya menjangkau puluhan tahun ke hadapan.


Sewaktu menunggu Isyak di Masjid Nabawi saya sempat berbual dengan seorang jemaah dari India. Dia Bertanya " u from Malaysia ?" Cepat saya jawab " yes !" ." Malaysia good.. Mahathir is good ". Bangga la pullokk.. mana tak bangganya. Saya jawab " Now Dato Abdullah Badawi ". Semua pekerja di Madinah dan Makkah cukup kenal dan selalu memuji2 jemaah Malaysia . Jemaah kita rajin bersedekah pada mereka.


Pernah ketika saya berjalan dengan seorang jemaah wanita di suatu lorong sempit aras bawah tanah di Masjidil Haram , tiba2 terdengar sekumpulan jemaah lelaki di belakang saya bersuara dengan kuat , Malaysiaaaa !! bila saya toleh ke belakang ..mereka semua tersengeh.Mereka menunjukkan isyarat bagus , angkat ibu jari...Malaysia bagusss !! tengok rupa dan pakaian macam jemaah Pakistan. Saya pun jawab ' Malaysia bolehh ! haha.. berani le saya sebab orang ramai.

O ya , saya sebenarnya nak sentuh soal ketepatan masa. Sebaik-baik je tamat cuti sekolah sempena Tahun Baru Cina ni mulalah sekolah2 mengadakan sukan. Termasuklah sekolah saya. Membandingkan sukan sekarang dengan awal perkhidmatan saya dulu di awal lapan puluhan memang jauh berbeza. Dibandingkan lagi dengan zaman saya bersekolah , teramatlah meriahnya. Hari sukan amat dinanti-nantikan oleh semua warga sekolah. Saya lihat cikgu-cikgu di sekolah saya akan berpakaian secantik-cantiknya , siap dengan 'buat rambut'nya. Hehe...dulu ramai tak bertudung , ustazah pun pakai tudung macam orang nak kutip daun teh tu . Kami akan berlatih berkawad dengan bersungguh-sungguh tak payah tunggu cikgu bertempik. Kalau saya ambil bahagian dalam merejam lembing atau acara padang yang lainnya saya akan berlatih berkali-kali sehingga puas .


Berbeza dengan sukan sekarang. Amat sedih saya tengok. Semua murid kena paksa buat. Kalau acara lompat jauh tu , sekali lompat je sudah..Kemudian menyorok . Tak mau buat lagi. Bila ada acara saringan pulak hanya sebahagian kecil guru saja yang dibenarkan berada di padang manakala guru lain mesti berada dalam kelas menjalankan P&P seperti biasa. Bila disuruh datang latihan sebelah petang , boleh dibilang dengan jarilah kedatangan mereka.


Masa amat terhad. Apa yang penting semua aktiviti mesti berjalan , tetapi kualitinya masih boleh dipertikaikan. Kalau perkara begini berterusan, saya fikir hasrat Tan Seri Muhyidin Yasin untuk mengembalikan kegemilangan sukan Negara tidak akan tercapai. Saya pasti ini.

4 ulasan:

KAMATO said...

semoga fenomena ini akan berubah

Mama Tanjong said...

Betul kamato,
akan berubah jika sistem pendidikan di sekolah2 berubah.semuga murid kita akan kembali gembira untuk ke sekolah

pak long said...

salam buat mama..
ingat zaman kita sekolah...tersenyum sendiri..

Mama Tanjong said...

salam pak long
Memang seronok zaman persekolahan dulu2...enjoy betul kan

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails