Monday, April 12, 2010

The Secret Sign





Saya baru saja menerima emel dari seseorang yang amat istimewa. Istimewa kerana ilmu yang dimilikinya. Oleh kerana teman ini tidak begitu yakin untuk menulis dalam Bahasa Melayu yang baik beliau hanya menulis dalam Bahasa Inggeris. Saya cuba menterjemahkannya ke dalam bahasa Melayu yang mudah difahami. Emel ini merupakan gambaran keadaan yang berlaku di dalam tubuh kita ketika maut menghampiri.

Umum mengetahui manusia dijadikan oleh Allah daripada TANAH . Selain itu terdapat juga unsur AIR, API DAN ANGIN di dalam tubuh kita yang memerlukan masa dan huraian panjang untuk menerangkan kejadiannya. Pernahkah anda dengar seseorang berkata

“ Cepat-cepat pergi ziarah Si A kerana dia dah tak mengenal orang.”
( Si A memang diketahui sedang terlantar sakit.).

Soalannya “Mengapa si A sudah tak mengenal orang”
Salah satu tanda manusia hampir menemui ajal ialah
apabila kita melihat hidungnya yang sudah jatuh,
telinga yang juga sudah turun .

Ini adalah berkaitan dengan apa yang berlaku kepada 4 unsur di dalam tubuh kita.

TANAH.
Tubuh badan menjadi semakin lemah dan kehilangan tenaga. Kita dah tak boleh bangun sendiri untuk duduk atau memegang sesuatu. Untuk mengangkat kepala juga kita tidak mampu. Kita terasa seolah-olah semakin terbenam di dalam tilam atau tempat pembaringan , badan terasa seperti sedang ditindih oleh sebuah gunung yang menyebabkan kita merasa tak selesa untuk mengubah kedudukan. Terasa seperti nak tarik cadar atau nak tinggikan bantal. Kecantikan semakin pudar, pipi menjadi semakin cengkung, gigi juga menjadi hitam. Amat payah untuk membuka mata kerana bentuknya sudah berubah dan semakin melarut. Ini disebabkan unsur TANAH sudah melarut ke dalam unsur AIR. Deria kesedaran semakin susut. Ketika inilah “the secret sign” yang kelihatan dalam fikirana amat bercelaru. Berbagai gambaran imej kelihatan.

AIR.
Cecair di dalam badan menjadi semakin tak terkawal. Inilah yang menyebabkan hidung tunduk jatuh. Mata di dalam soket semakin kering mengecut. Lidah semakin kelu, sukar nak digerakkan manakala bibir tertarik ke dalam tak berdarah lagi. Mulut dan kerongkong seolah2 melekat2. Saluran hidung mengecut. Ketika ini kita akan merasa teramat dahaga. Bau maut semakin kuat. Kita dah tak mempunyai apa-apa perasaan , rasa keciwa , gementar macam2 rasa yang tak enak. Ada yang mengatakan seolah2 kita sedang tenggelam di laut atau pun seperti dibawa arus sungai yang amat besar. Ketika ini unsur AIR sedang melarut ke dalam unsur API yang langsung mengambil alih deria rasa kesedaran.Ketika ini “the secret sign” ialah seolah2 gambaran kepulan asap yang berlegar2.

API
Saat ini mulut dan hidung benar2 kering. Haba badan semakin hilang bermula dari kaki , tangan dan jantung terus menghilang melalui kepala. Nafas yang melalui mulut dan hidung terasa sejuk. Kita tak boleh makan atau minum lagi kerana system pencernaan tidak berfungsi lagi. Daya persepsi semakin menurun …Kita tak berupaya mengingat nama2 orang apa lagi untuk mengenal mereka. Deria penglihatan dan pendengaran menjadi celaru.
Ketika ini kita dikatakan sedang nazak. Bahagian dalaman merasa seolah-olah sedang berada dalam nyalaan api yang amat besar. Unsur AIR melarut ke dalam unsur ANGIN. The ‘secret sign”is of a shimmering red sparks dancing above an open fire….like fireflies.

ANGIN
Nafas menjadi semakin sukar..Angin(udara) yang masuk melalui kerongkong seolah-olah hilang lesap ke mana2.. Pernafasan amat sukar dan berat. Udara yang masuk terasa nipis dan pendek manakala udara hembus terasa panjang.

Daya fikir terus berkurangan , seolah jiwa dan fikiran terputus dengan dunia luar. Segalanya agak kabur . Kita mula berhalusinasi dan ternampak perkara dan benda yang bukan2. Jika kita banyak melakukan perkara2 negatif…itulah yang kelihatan di mata kita. Bayangan kisah lalu yang buruk kelihatan silih berganti hingga kita terasa ingin menjerit sekuat hati.

Namun andainya kita telah melalui kehidupan sebagai orang2 yang salleh kita akan melihat putaran gambaran yang baik2, gambaran syurga atau berjumpa dengan orang2 yang kita sayang. Kematian disambut dengan rasa gembira dan tenang.
Tarikan nafas menjadi semakin pendek manakala hembusan nafas semakin panjang. Saat ini darah akan berkumpul menuju “laluan hayat” di tengah2 jantung. Tiga titis darah terkumpul , satu…satu.. satu…membawa kepada tiga hembusan nafas panjang yang terakhir . Dan akhirnya berhenti.

Yang tinggal hanya sedikit rasa panas di dalam jantung !. Saat ini mengikut kaedah perubatan moden kita diistiharkan telah “mati” tapi proses dalaman masih lagi berjalan .Ada yang mengatakan bahawa jarak masa terhentinya nafas akhir dengan tamatnya proses akhir bahagian dalaman adalah “ jarak masa kita makan sepinggan nasi”… Kira-kira 20 minit gitu.Apa pun masa yang diambil adalah amat singkat.. wallahu a’lam.

2 ulasan:

ustaz eds said...

salam mama,
ilmu dan maklumat yang bermanfaat...sesungguhnya ilmu Allah itu amat luas...

Mama Tanjong said...

w.salam Ustz
Benar tu .. ilmu itu hak Allah bukan hak kita. Kalau diberi ilmu, kongsikan bersama orang lain..kan

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails