Friday, August 6, 2010

Cerita lepak-melepak orang dewasa

Sesekali cikgu pun kena lepak. Tapi tak la macam murid.. Lepak kosong. Cikgu dapat lepak bila berada dalam keadaan ' free' tak de kelas yang nak diajar. Lepak cikgu tak seperti warga kerja pejabat yang lain. Cikgu jarang dapat free dalam keadaan yang benar-benar free. Masa inilah cikgu nak sarapan merangkap 3 in 1. Sarapan, refreshment dan juga makan tengahari. Masa inilah juga nak tanda buku murid. Tanda kedatangan murid. Up grade buku2 resit yuran, mengisi borang itu ini .Tu kalau tak de program. Biasanya takwim sekolah berderet2...lepas satu....satu..sampai tak sempat nak tarik nafas.
Tapi cikgu kena fikir positif. jika kita buat kerja, kita banyak berfikir, mengatur, dan merancang. Proses begini amat baik untuk memastikan otak sentiasa diaktifkan. Otak yang aktif ialah otak yang cerdas. . dan hasilnya cikgu akan kekal muda...hahha. Sesuai seperti yang disarankan oleh mantan PM kita Datuk Sri Dr Mahathir. walaupun kita dah bersara...jangan berhenti bekerja..Carilah aktiviti apa pun..Tapi biarlah yang mendatangkan keuntungan
Ni cerita pengalaman best di Makah.
Ada juga orang2 tua melepak depan kaabah.
Tp, bukan lepak kosong. Selalunya bila habis solat subuh ramai jemaah haji pulang ke hotel dengan segera. Masing2 ada keperluan mungkin nak segera mencari sarapan sebab di hotel pihak tabung haji hanya menyediakan makan tengahari dan makan malam sahaja. Maka duduk di tangga kecil di keliling kaabah adalah satu pengalaman yang sangat luar biasa rasanya. Biasanya saya akan pergi sorang diri menyelitkan diri di celah2 ribuan umat semata2 untuk mendapatkan tangga yang mengadap multazam. Waktu ni kedudukan ruang2 kosong untuk pergerakan boleh dikatakan amat mudah..

Saya lihat kebanyakan jemaah di situ duduk-duduk dan berbual2. Ada yang sebuk mengambil gambar. Ada yang duduk diam memerhati jemaah di bawah yang sedang bertawaf.Ada yang tak habis2 membelek telefon bimbit. Saya memegang tasbih kayu yang boleh membuat bilangan 1000..Sambil seluruh jiwa raga memberi sepenuh tumpuan pada wajah kaabah..Lidah pula sebuk memuji2 kebesaran Allah. Sesekali saya akan memandang langit di atas kaabah. Luar biasa cantik warnanya menjelang waktu syuruk... biru..merah jambu.. Sebahagian cahaya langit yang menimpa bahagian atas masjid membalik dan memantul semula ke arah tiang2 masjid.
Indah dan syahdu.
Saya rasa bersyukur sangat kerana tidak pernah terganggu wuduk sepanjang musim haji. Itu doa saya setiap kali memulakan langkah sebelum memasuki lif hotel. Saya akan terus menghalakan wajah saya kepada Kaabah sehinggalah terpanggil seruan ke tandas atau terdengar bunyi keroncong dalam perut. Waktu inilah saya akan berjalan dengan laju pulang ke hotel. Tapi saya pasti membawa balik 2 botol air zamzam. Biasanya saya buat mandi bila dah terkumpul banyak. Dalam perjalanan itulah juga saya akan beli susu Laban, yogurt Laban, roti keju dan jus buah-buahan yang sungguh sedap. Saya teringin nak makan pisang rastali...tapi saya lupakan kerana bila ditimbang 2 biji pisang harganya 5 rial.. lebih kurang rm5 juga le.
Di bilik hotel juga kami akan duduk lepak2 lagi sambil menjamah sarapan ala kadar..
Habis lepak barulah kami bergilir2 menggunakan bilik mandi untuk membasuh baju.

Rindu saya pada Makah tetap membara lebih-lebih lagi menjelang Ramadhan ni

0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails