Saturday, April 10, 2010

Nak pergi mana mereka ni ?



















Gambar "arca" dalam pameran hasil kerja kursus STPM di Galeri Seni UPSI Tanjong Malim pada 1 April 2010






















Inilah malam minggu yang terlalu letih. Hari ni tak dapat basuh kain baju sebab pagi-pagi dah hujan. Badan dan kaki tangan saya tak berapa tahan bermain air ketika cuaca sejuk. Selain dari melayan anak-anak meminta masak itu ini saya terpaksa membantu anak lelaki kedua saya yang akan mengambil SPM pada tahun ini menyiapkan folio kerja kursusnya.


Saya membantu mencarikan koleksi gambar-gambar yang dikehendaki soalan daripada majalah, pamlet dan juga akhbar lama. Selain itu saya membimbingnya juga membuat lakaran-lakaran. Yang ini susah sikit, sebab budak ni tak berapa mau nak tekun dalam membuat kerja seperti kakaknya. Sekali kita tegur kerja-kerjanya yang kurang kemas terus dia tutup buku.


Habis membantu kerja anak2, saya mengadap komputer untuk mencari gambar-gambar untuk anak-anak murid saya pulak. Biasanya mereka 90% daripada mereaka tidak membawa apa-apa jika diminta mencari koleksi gambar-gambar.Sebaliknya mereka akan bertanya.. di mana nak cari...tak jumpa lah. tak de la.. Untuk mengelakkan daripada angin naik ke kepala saya terpaksa mengambil alih kerja mereka. Mengumpulkan gambar untuk 20 orang murid.









Saya mencari gambar-gambar logo dalam internet dan copy semua gambar yang saya fikir menarik. tepat pukul 11 malam tamatlah kerja-kerja mengumpul gambar. Kadang-kadang saya berfikir...wajarkah saya membuat kerja-kerja yang sepatutnya dilakukan murid-murid itu sendiri. Tidakkah saya hanya membantu murid-murid ini menjadi manusia yang tidak boleh berdikari.. menjadi manusia subsidi.

Murid-murid kumpulan ini sebenarnya diibaratkan seperti sedang menaiki teksi...seseorang bertanya...

"encik nak pergi mana?


"entah ! "






Tiada kata secantik bahasa untuk saya gambarkan perasaan tatkala menghadapi murid-murid begini. Kalau keputusan merosot...guru dikatakan tak pandai mengajar..Bila keputusan mencapai hingga 100% dikatakan subjek ini senang nak lulus.

2 ulasan:

ustaz eds said...

salam mama,
itulah keluhuran budi seorang guru, tak tolong kesian....kalau tolong, takut mereka selamanya bergantng kat orang lain....dilemma jugak tu...

Mama Tanjong said...

W.salam ustz eds,
Itulah dilema guru abad ini.Akibat daripada sistem yang mementingkan % kelulusan.Juga akibat sistem pendidikan yang sering dipolitikkan .Kita terlalu mementingkan apa kata masyarakat.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails