Tuesday, January 5, 2010

Sengaja aku datang ke kotamu .....





Sekolah Rendah kebangsaan Bota Kanan . 2 hb.Jan 2010.




Dua pintu hujung bangunan inilah merupakan dua pintu gerbang ilmu yang pertama kali menyambut ketibaan saya untuk merokai ilmu pengetahuan yang melaut luasnya. Dua pintu yang mula-mula menerima saya untuk berjumpa seorang GURU yang mengajar tulis baca sehingga saya menjadi saya hari ini . Daun pintu itu mungkin telah bertukar ganti , tapi kedudukan lubang pintu itu tetap lubang pintu yang dulu. Jalan tar di depan ni dulu masih lagi jalan tanah merah. Kelas ni dulu hanya ada dua tingkap. di depan dan di sebelah setentang dengannya.


Inilah bangunan sekolah tempat pertama kali saya mengenal A B C. Gambar ini saya ambil setelah 41 tahun saya meninggalkannya.. tanpa saya sedari terlihat ketika menghantar anak saya ke Uitm. Sengaja saya paparkan bagi mengingati detik indah bersama dua teman sepermainan . Kami sama-sama bersandar di dinding antara dua pintu tu.Saya masih ingat nama yang seorang (Kasim) dan kurang ingat nama yang seorang lagi. Kami bertiga adalah anak2 anggota polis di pekan kecil Bota Kanan, Perak.

Kala anak2 kecil yang lain menangis kerana ditinggalkan oleh ibu bapa mereka , kami pulak duduk menyandar dengan selamba di dinding..menanti guru. Saya masih ingat guru pertama saya ialah cikgu Shamsuri berasal dari Padang Tenggala.Salah seorang anaknya Mastura,sama-sama menuntut di MPPM Melaka.Specialnya cik gu Shamsuri (tak tau masih ada lagi atau tak)ialah beliau selalu membuatkan saya suka sangat pergi sekolah.Apa yang paling saya suka ialah ketika beliau menyuruh saya menyanyi, kemudian merakamkan suara saya ke dalam "tape recorder".Kemudian beliau akan memperdengarkannya semula pada semua kelas, Masa tu belum ada cassete player lagi.Semua kerja-kerja saya selalu mendapat pujian dari beliau.Dari kerja-kerja kraf tangan, lukisan dan juga tulisan. Kembang hati saya tak terkira bila dipuji.Bila sampai hujung tahun saya mendapat hadiah dari beliau kerana mendapat tempat pertama dalam kelas.


Saya hanya ingat nama sebahagian dari kawan-kawan saya ketika itu seperti Maznah Hanan , Normala , Faizah, Abd Wahab, Ibrahim, Nor Azmah Sunai ,Zaharatul Laili Kasim ,Che su Hashim, Rohasni,Rohana Kulup Hamzah, Mohd Nazri Shaari,Meor Hadi, Asmar, Aliyah Zakaria, Barhan , Rosni , NorLian Ibrahim..

Guru-guru kelas pula ialah cikgu Mohd Noor (darjah 2).,cikgu Ibrahim (darjah 3), cikgu Meor Ahmad (darjah 4), cikgu Omar (darjah 5) dan cikgu Nik Abd Aziz bin Musit (darjah 6).Cikgu Bahasa Inggeris yang saya paling suka, cikgu On yang datang dari Batu Gajah dengan menaiki motosikal besar. Cikgu jurulatih Bola Jaring kami cikgu Maheran yang pada mata saya sebagai kanak-kanak , cukup cantik bergaya. Ustz Zaleha yang suka bercerita kisah syurga dan neraka, juga mengajar bacaan2 dalam solat. dan Ustz Yeop yang membuat saya mengenal tajwid , Tasauf dan Tauhid. Guru Besar kami ketika itu ialah cikgu Abd Rahman, Penolongnya cikgu Zam yang terkenal dengan wajah garang.

Saya amat merindui mereka kerana saya tak pernah berjumpa mereka sejak dari tamat darjah 6. Sejak itu saya megikut bapa saya berpindah ke Lenggong dan saya pulak melanjutkan pelajaran di asrama. Semoga mereka semua diramati Allah

Demi Allah , inilah pemandangan yang tak berubah sejak 41 saya tinggalkan sekolah ini. Rimbunan pokok pisang berlatar belakangkan sekolah Agama Rakyat di belakangnya. Yang berubah ialah bangsal pisang sesikat tu dan longgokan sampah ranting pokok tu. Habis belajar di sekolah pagi.. saya akan ke sekolah Agama Rakyat yang kelihatan di belakang pokok pisang tu.

0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails