Monday, January 11, 2010

Susahnya pilih warna tudung untuk bajuku









Ketika membawa anak-anak ke bandar semalam ternampak pulak tudung-tudung yang bergayutan di kaki lima kedai.Memikirkan harga tudung tidaklah seberapa , saya terus berhenti membelek-belek, menyelak-menyelak helai demi helai di celah puluhan tudung. Apa yang saya gambarkan ialah ingin mencari sehelai tudung untuk sepasang baju yang masih tidak ada pasangan tudung yang sesuai warnanya. Saya sendiri tidak tau apakah warna baju tersebut ..tapi hanya dapat saya terjemahkan melalui visual saja.Secara lisannya ia adalah gabungan warna-warna tertier ungu , magenta dan warna primer merah, biru.. maka kelihatannya seperti coklat ,ungu ,kelabu dan apa-apa je.

Puas juga membelek , saya fikir baiklah saya ambil dulu..kalau tak sesuai boleh ditukar kemudian.Setelah selesai akad jual beli dengan janji akan memulangkan semula untuk tukaran, saya membawa pulang sehelai tudung yang langsung tidak sesuai dengan baju saya.Apa nak kata.Memandangkan hari makin gelap saya bercadang membawanya semula ke kedai esok pagi.

Pagi Ahad yang dingin saya keluar , sambil ke pasar saya membawa tudung tersebut bersama dengan sepasang baju yang berlainan corak baju dan kainnya dengan harapan saya dapat memilih warna yang tepat dan harmoni apabila dipadankan.
Dari cermin kereta saya mengintai-ngintai kedai yang saya pergi semalam , bimbang kalau-kalau kedai belum dibuka.Dengan penuh syukur saya lihat dua orang gadis sedang mengemas-ngemas dan menyusun pakaian dan tudung. Kedai ini hanya menjual tudung dan busana muslimah saja.

Saya masuk ke kedai tanpa menoleh ke tempat lain terus menuju longgokan tudung berbagai fesyen dan warna sambil memadankan dengan baju yang saya bawa. Dua gadis pembantu kedai berpakaian kemas dan cantik sedang asyik menyusun dan mengeluarkan tudung-tudung tanpa menyapa saya.Berbeza dengan kedai bangsa lain sesibuk mana pun mereka pasti mereka akan menyapa pelanggan mereka dengan ramah.Paling kurang sebagai berbasa basi mereka akan berkata " ya....cari apa barang..? atau paling kurang mereka akan melemparkan senyuman kilat. Singkat cerita mereka menjual senyuman dulu sebelum menjual barang.

Setelah tak dapat warna tudung yang harmoni dengan baju polos, saya cuba memilih warna kontra pulak iaitu warna pastel keemasan sesuai dengan salah satu kuntuman bunga pada rekacorak pada kain.Masih tak puas hati. Memandangkan saya hanya perlu menukar tudung , bukan membeli, terpaksa juga saya ambil tanpa menunggu lebih lama.Terus saya beritahu pada gadis pembantu kedai bahawa saya hanya menukar tudung seperti yang saya janjikan. Harga tudung yang baru saya pilih kurang RM2.50 dari harga yang saya beli semalam. Dia menyuruh saya ambil barang lain untuk mencukupkan harga dan mencadangkan saya memilih tudung kecil cukup menutup kepala je.Sambil memilih saya terfikir untuk apa saya beli benda ni kalau memang saya tak akan pakai.Saya pilih warna putih dan membawa ke kaunter. Dia memberitahu,

" Akak kena tambah RM5.00 lagi". Dengan berat hati saya memberitahu gadis tu
dengan suara terkawal,

" Saya tak mau beli tudung kecik ni kalau saya kena tambah duit , macamana
kalau awak bagi je baki duit saya RM2.50 tu".

" Tak boleh ,sebab akak dah beli harga ni".

Saya tersentak mendengar suaranya yang meninggi.Sebagai insan biasa dan dia seagama, saya tercabar kerana jarak umur saya dengan dia bagai anak dengan mak.

" Kenapa tak boleh ,peraturan ini manusia yang buat, bila manusia yang buat ia tak sesempurna peraturan Allah. Awak fikirlah sendiri apa hukum awak ambik duit saya tanpa hak."

Dia memandang tepat mata saya. Saya lihat anak matanya mengembang..Dan saya terus menuju ke kereta dangan penuh rasa kesal. Saya kurang pasti adakah saya menghalalkan duit saya yang tak seberapa tu.Saya terfikir mengapa dia tidak menjual pin-pin tudung dalam kedainya supaya masalah seperti ini mudah diselesaikan.Saya boleh membeli pin tudung untuk mencukupkan harga yang kurang.Dua-dua senang hati.Apa yang saya lihat kedai sebesar itu dia hanya menjual tudung dan baju sahaja.Kalaulah bangsa lain mendapat kedai begitu..pasti penuh dengan berbagai barangan yang berkaitan.Melayan pelanggan pun diambil ringan. Mereka patut memegang moto "No customer, no bisness ". Bila la bangsaku nak maju ..harapkan pelanggan dari bangsa lain ke kedai mereka..nampaknya tk de.Pelanggan yang ada pun tak dijaga dengan baik.

2 ulasan:

DR.AHMAD SUHAIMI BIN MOHD.NOOR said...

Fasal "dressing" ibu memang hebat.Fesyen pakaian dan warna yang dipilih memang 'cun.' Kesedaran visual bagi orang-orang seni adalah tinggi. Mereka amat mementingkan aspek estetika dalam soal pemilihan warna dan fesyen pakaian khususnya kepada kaum hawa.

Mama Tanjong said...

wahhhh....u are very observant.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails