Tuesday, January 5, 2010

Hitler datang lagi ?

Sewaktu ke pasar suatu pagi , tengok2 dompet dah susut duitnya. Masa saya membelok ke mesin ATM saya tekan tombol radio chanel 91.50. (1Jan2010) Saya amat tertarik dengan kata-kata seorang pendakwah yang dipanggil Syeikh yang dijemput dari Madinah…semua ceramahnya diterjemahkan oleh seorang penterjemah. Beliau ni tiada memiliki phD dalam syariah pun. .tetapi dalam bidang Mechanical engineering. Itulah tanda kasihnya Allah pada beliau...mendapat ilmu dan phDnya daripada Allah. Dan ilmu yang disampai kepada pendengar juga terus meresap ke dalam kalbu paling dalam.

Beliau mengatakan terlalu banyak pendakwah jahat daripada yang baiknya. Dan ketika menjawab soalan dari salah seorang pendengar radio, beliau memberi respons yang cukup panjang. Kata beliau lagi ramai penulis buku2 agama menulis dengan menciplak idea daripada buku2 yang telah sedia ada…maknanya mereka tidak mengkaji buku2 lama yang benar2 asli.Saya pernah terbaca sebuah buku mengenai solat2 sunat. Ada beberapa ayat dalam doa yang tertinggal dan salah tanda barisnya. Dan yang lebih malang lagi mereka menulis mengikut selera dan falsafah mereka sendiri. Siapakah yang selalunya menulis buku2 begini ?

Katanya lagi, buku2 terjemahan yang ada 100 tahun berlalu telah banyak ‘tercemar’. Manakala 200 tahun sebelumnya pulak adalah di bawah pengaruh orientalis..yang pastinya terhasut dengan bisikan iblis dan kuncu2nya. MAKA siapa yang berani mengatakan pernah melihat bagaimana Nabi Muhammad bersolat. Juga di zaman Sy Abu Bakar telah terbakar hampir 500 buah buku… dengan alasan tidak mahu ada umat yang menyeleweng, manakala yang tinggal pada beliau hanya 2 muka surat. Dari itu jika kita berpeluang melihat umat Islam seluruh dunia bersolat..rupa-rupanya ada ratusan cara solat yang berbeza – yang tiada diadakan. Dan yang ada diremehkan. Inilah hasil daripada percanggahan ilmu yang kita terima hari ini. Islam terpecah kepada 4 mazhab, seolah2 mereka ini melengkapkan lagi ajaran Nabi Muhammad SAW yang belum lengkap. Memang benar..jika kita besolat dalam masjidil Haram..kita akan dapat lihat kebenaran kenyataan ini.


Kini telah 19 hari kita berada dalam takwim Islam , manakala hari ini adalah hari pertama dalam kalendar Gregorry. Apa pun yang kita perkatakan mengenai hari – ia tetap memperkatakan mengenai perhitungan masa, dan kita akan memandangnya dari berbagai perspektif. Perkara yang dijanjikan akan berlaku…akan tetap berlaku..dan terus menghampiri kita.

Saya selalu mengingatkan diri sendiri tentang maut dan kiamat . Bukan untuk melupakan dunia.. tetapi untuk lebih bersedia dengan hari istimewa untuk kita mengadap Allah SWT. Kita dah biasa dengar orang berkata tentang tanda-tanda kiamat.. tak perlulah saya mengulasnya kerana tiada permit.








Bagi saya kiamat sudah pun bermula .

Sebagaimana orang memperkatakan tentang proses kelahiran seorang bayi..ia dimulai dengan tanda-tanda turun darah..setitik..atau pecahnya ketuban dengan tiba-tiba. Sebenarnya tanda-tanda itulah ‘bermula’ nya proses kelahiran itu sendiri. Bagi saya tiada bezanya kata2 ‘tanda’ dan ‘bermula’ itu…ya..saya tetap mengatakan kiamat sudah pun bermula. Cuma..hari dimana seluruh makhluk dimatikan secara tiba-tiba itulah yang masih belum berlaku. Cara dan sebab-sebab berlakunya pun sudah ternyata dalam banyak surah Quran. Baca saja terjemahannya…dalam al Waaqi’ah dan al Qori’ah menceritakan betapa dahsyatnya hari tersebut . Dan hampir seluruh isi al Quran ini menceritakan hal mengenai hari akhir..atau hari pembalasan dalam berbagai keadaan.

Itu hanya ingatan..tetapi yang mendukacitakan ialah bala yang bakal kita hadapi akibat dari membiarkan kemunkaran berlaku di sekeliling kita. Kita tidak berdaya mencegahnya. Orang yang ada permit besar untuk melakukannya juga tidak berdaya . Tapi.. kita harus menanam tekad.. If we can not do Big Thing...We just do Small Thing...... in a big way. Yang ada anak..kita jaga anak2 kita....yang ada anak2 murid...kita jaga anak2 murid kita.. yang ada kawan2....ingatkan kawan2 kita dengan apa cara sekalipun.

Ingat..

Sejarah selalu berulang. Islam diturunkan di Makah.. melalui Nabi Muhammad SAW kerana bangsa ini terlalu jahil dan rendah akhlak mereka. Mereka membuang bayi , berzina , merogol , minum arak dan berbunuhan sesuka hati. Bukan ke perkara ini telah berulang lagi ? Membuang dan menanam bayi dah jadi perkara biasa..bersekedudukan tanpa nikah seolah2 mereka tidak pernah disampaikan ilmu. Ramai yang tidak bersolat ..yang bersolat pulak tidak khusyuk. Zina dan arak jangan disebut lagi.. Kita menyangka kita maju..padahal kita sudah ke belakang semula. Seolah2 agama sudah tidak diperlukan lagi dan nikah itu tidak perlu... sama macam dulu.

Sejarah juga berulang..

Manusia berbunuhan..Sama tektik dan teknik perangnya seperti di zaman Firaun..Timbul semula manusia seperti Firaun.Seorang demi seorang. Daripada Hitler , Napoleon Bonaparte. Seimbang dengan itu juga muncul manusia2 hebat bagi memerangi manusia Firaun tadi sehebat Nabi Musa.
Saya kurang pasti adakah manusia hebat perjuangannya seperti Nabi Musa di negara kita.



Sharon




Adolf Hitler








2 ulasan:

DR.AHMAD SUHAIMI BIN MOHD.NOOR said...

Tulisan ibu semakin kritis. Benar apa yang ibu katakan manusia moden sekarang sebenarnya hilang halatuju. Tindak tanduk mereka seperti kembali ke zaman silam tapi dengan celupan baru. Sejarah tidak pernah mungkir janji. Kealpaan manusia moden membinasakan generasi akan datang. Jangan sampai kita disumpah seranah oleh anak cucu kita kerana kekhilafan kita sekarang.

Mama Tanjong said...

Terima kasih Dr.
Kerana kritis saya mesti luahkan di sini untuk dikongsi bersama segala kedukaan itu.Kita tidak sedar siapakah sebenarnya yang sedang menguasai dunia.. dan sedang meruntuhkan tamadun kita dan menjauhkan generasi kita daripada agama kita - dengan berbagai saluran.

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails